Den här vintern har vi vädergudarna på vår sida. Än så länge kanske man skall lägga till. Det kan ändra sig snabbt. Kommer ni ihåg vecka 9 förra året? Låt oss slippa en sådan vädervecka i år.

Det här medlemsbrevet är en påminnelse om vårt ÖPPET HUS på lördag den 16 februari.

Vi bjuder in alla intresserade till visning av föreningens nya arkivlokal som är belägen i Produkthusets källare. Ingång stora entrén och sedan rakt in och nerför källartrappan. Där finner ni arkivet. Lokalen är inte alls stor men vi har en rymlig korridor utanför där vi kan hänga ut en hel del saker och bilder. Ni är välkomna att slinka in mellan kl 12.00 och 18.00. Eftersom föreningen fyller 100 år så bjuder vi naturligtvis på kaffe och tårta. Vi har som sagt nyligen tagit lokalen i bruk och håller på att fylla den med diverse Årehistoria. Häromdagen var vi inne på Föreningsarkivet i Östersund och hämtade hem tre flyttkartonger med diverse material som föreningen deponerat där. Allt från gamla protokoll och kassaböcker till gamla turistbroschyrer etc.

Vi passade också på att besöka Länsmuseets förråd i Havremagasinet för att se om där fanns något av intresse med tanke på den utställning, som vi planerar i Bergbanans övre stationsbyggnad till sommaren. Skistar har nämligen sagt ja till att upplåta värmestugan till en historieutställning som vi har åtagit oss att ställa i ordning tillsammans med Hotell Fjällgården och Skistar.

En tanke med vårt Öppet Hus är att visa på att byn nu har en bra och säker arkivlokal för sådant som skall sparas för framtiden. Ni är säkert många som har gammal Årehistoria liggande på vinden eller i garaget men inte vetat vad ni skall göra med sakerna. Har ni möjlighet så ta med er något på lördag som ni vill lämna till arkivet. Tänk på att snart är både 80-tal och 90-tal historia. Tiden går fort.
Under lördagens Öppet Hus får vi också besök av två ”experter” från Landsarkivet i Östersund, som vill se hur vi tar hand om och förvarar våra gamla föremål. Vi uppskattar det stöd och den hjälp vi kan få från det hållet och hälsar dem välkomna till Åre.

Allt för den här gången och vi hoppas att få se er på lördag.