Hej alla medlemmar!

Vilken start på vintern. Ingen snö i byn men ändå rekordtidig skidåkning i Gästrappet, vilket vi väl får tacka Skistars fina snöläggningssystem för. Dessutom finfina skridskoisar i omgivningen.

Vi vill hälsa många nya medlemmar välkomna till föreningen. Vår medlemsvärvnings-insats på höstmarknaden har gjort nytta och även nu senare kommer anmälningar om medlemskap.

Har ni vänner/bekanta som ni tror vill bli medlemmar så styr in dem på vår hemsida www.arebyturistforening.se .Där finns information om hur man blir medlem.

Ju fler som stödjer föreningen desto starkare blir vi i vår dialog med kommunen om angelägna Årefrågor. Bl.a har vi med hjälp av Ann-Sofie Gumelius levererat en skrivelse med synpunkter på gatubelysningen. Vi har ju också fått ett politikerlöfte om att Åre skall få ett bilfritt Torg. Detta kommer dock inte att kunna genomföras nu till vintern eftersom det är mycket som skall på plats innan det är genomfört. Bl.a. förankring med företagarna runt torget, ny skyltning mm. Planen är nog att få det på plats till sommaren.

Nu drar det ihop sig till årsmöte. tisdag den 4 dec. kl 18.00 på Hotell Diplomat-Åregården.

Annons i Årebladet onsdag 21 nov. Glöm inte att anmäla er till middagen ni som önskar deltaga i den trevliga traditionen att avsluta mötet med en bit god mat. Anmälan senast den 28 nov. till

info@arebyturistforening.se eller tel. till ordf. Arne 070-3266316.

För att bara deltaga i årsmötet med program behövs ingen anmälan. Alla är välkomna, även ickemedlemmar. Medlemsskp kan lösas på mötet.

Efter årsmötesförhandlingarna så har vi som vanligt bjudit in ett par föredragshållare och det är extra roligt att kunna få hälsa Lars Thomasson, 85 år, välkommen till vårt årsmöte. Han kommer att berätta om minnen från bl.a. sin ungdomstid i Åre. För er som inte känner till det så är Lars son till framlidne Åre-fotografen mm Nils Thomasson.

Därefter är det dags för framtidsfrågor och då kommer Lars-Börje ”Bulan” Eriksson från Åre Destination AB att berätta om projektet Hållbar Destinationsutveckling där Åre tilldelats en rejäl slant (20 milj. kr) för planeringsinsatser med syftet att rusta destinationen för framtiden.

I anslutning till årsmötet kommer vi också att dela ut ”Årets utmärkelse” som denna gång går till en välkänd Årebo, som genom åren lagt ner mycket engagemang i föreningen. Vi avslöjar inte namnet här utan hoppas ni blir nyfikna och kommer och applåderar hen på mötet.

Lucia närmar sig och från och med i år står Åre by & turistförening bakom lucia-projektet, som genomförs av två elever på eventutbildningen, Jenny Nordqvist & Nina Andersson.

Luciakröning och framträdande på julmarknaden blir det. Se vidare annons i Årebladet.

På julmarknaden den 15-16 dec kommer föreningen att finnas på plats med glögg och pepparkakor!

VARMT VÄLKOMNA TILL ÅRSMÖTET

Styrelsen