Hej alla medlemmar!

Vi brukar ju börja dessa brev med en önskan om bra väder framöver. Men vi kan väl inte direkt påstå att vi blivit bönhörda. Nu får vi sätta vårt hopp till Brittsommaren, som skall infalla i början på oktober. Sen är det kört. Skutan har redan varit vit 3 gånger och sen skall vintern komma enligt gammalt talesätt.

I går (tisdag) kväll hade föreningens styrelse ett möte med våra kommunalråd och nämndordföranderna samt ett par cheftjänstemän. Syftet var att fortsätta dialogen om byns infrastruktur och skötseln av denna.
Vi började med en by-vandring med Bengt byvärd som guide. Det stod nog klart för samtliga att underhållet är eftersatt och att det krävs krafttag och pengar för att få centrala Åre i ett skick som anstår en internationell turistort. Bl.a. Grottan kräver stora investeringar för ett grundligt renoveringsarbete.
Vi var alltså tämligen överens om att mycket såg ganska illa ut men när det kom till frågan om var krafttagen och pengarna skulle komma ifrån så hade vi bybor nog inte samma syn på det som folket från kommunen. Men vi ger inte upp, vi fortsätter dialogen med kommunen.
Mötet resulterade dock i en positiv sak. Kommunen lovade att arbeta för att få till ett bilfritt Torg under hela eller delar av vintern.
Vi fick också en presentation av planarbetet som rör Rödkullen/Ullådalen. Björn Reutersvärd var på plats och visade hur långt man kommit. Det är ju ingen hemlighet att många Årebor känner stor sorg över att man exploaterar de delar som ligger norr om avfarten till Buustamon.
Planen kommer att sändas ut på samråd före jul och då får vi ytterligare möjlighet att yttra oss i frågan.

Nu har vi höstmarknaden framför dörren. Under fredagen kl.12-17 och lördagen kl.10-17 så finns medlemmar i vår styrelse på plats och ni är mycket välkomna att titta förbi. Ni hittar oss vid ingången till Turistbyrån (vi väljer att stå inne i värmen). Vi har några gamla medlemmar som missat att betala årsavgiften, så ni som är osäkra på (eller vet om) att ni tillhör den kategorin får gärna komma förbi med en 100-lapp. Vi hoppas ju att ni vill fortsätta att stödja föreningens arbete. Ni kan då också passa på att titta på den ”historievägg” med gamla bilder och annan rekvisita som föreningen byggt upp inne på turistbyrån.

Åre by & turistförenings årsmöte, det nittionionde i ordningen, kommer att hållas tisdagen den 4 december. Vi återkommer om programpunkter och naturligtvis blir det treditionsenligt en trevlig middag som avslutning. Ytterligare ett starkt skäl till att vara medlem!
Vi kommer också att berätta om hur vi planerar att fira föreningens 100-jubileum 2013.

Nu håller vi tummarna för att vi får bra väder och riktigt mycket folk på Höstmarknaden.

Hösthälsningar
från styrelsen