Lördagskvällen den 9 januari är värd att bevara i minnet! Det var 70-årskalas till minne av Sveriges första skidlifts tillkomst. Lundsgårdens Skidlinbana invigdes ju trettondagen 1940. Dessutom så fanns Fabian Rimfors på plats för att berätta om sin nyutgivna bok om skidlegenden Olle Rimfors.
110 personer hade samlats på hyddan för att hylla 70-åringen och höra Per Mittjas inlevelsefulla berättelse om hur Lundsgårdens Skidlinbana kom till. God hjälp hade han i inledningen av ett tidstypiskt radioreferat från Radio Motala. Bakom radiorösten dolde sig Hyddans ägare Bobbo Nordenskiöld. Per hade också med sig sin samling av gamla bilder Från familjen Malmstens Skidlinbana och pensionat Lundsgården.
Fabian visade gamla unika skidfilmer, som bl.a var inspelade i alperna i samband med att Olle Rimfors och Sigge Bergman var där på 1930-talet för att lära sig mer om utförsåkningens mysterier. Boken som fått namnet Olle Rimfors Skidfärd är ett praktverk som dels beskriver Olle Rimfors fantastiska liv och samtidigt är en berättelse om hela 1900-talets skidhistoria. Boken finns till försäljning på Åre Hemslöjd och kommer också att finnas på Turistbyrån inom kort.

Extra roligt med kvällen var att se så många av Åres verkliga seniorer samlade på Hyddan, Gösta Johnson, Lars Marcus, Ingrid Berge, Märta Kristensson, John o Gerd Kallström Stig o Monica Sollander för att nämna några namn.

Hyddans värdfolk Ingegerd o Bobbo Nordenskiöld med personal serverade en vällagad och god middag och stämningen var i topp hela kvällen.

Tack till alla som kom och medverkade till att göra kvällen till något att minnas med glädje!

För styrelsen i Åre by & turistförening
Arne Hafstad, ordf.